Lediga jobb för chaufförer
Jobzone har sedan starten 2002 rekryterat och hyrt ut chaufförer till transportkunder i Stockholm, Jönköping, Sörmland, Västerås, Uppsala och flera orter i Norge. Vi finns i alla chaufförssegment som inte inbegriper persontransport, från varudistribution och styckegods till återvinning och fjärrtransporter. Vi samarbetar med de flesta större åkerier och distributörer som till exempel Pågen, Schenker, Kyl & Frys Expressen, DHL, SRV, Stena Recycling, Dagab, Carrier och Fiskhamnens Åkeri för att nämna några stycken.
Lediga jobb inom LogistikDet innebär att du har stora möjligheter att testa på flera olika chaufförsyrken, fordonstyper och arbetsuppgifter hos oss och på så sätt få lång erfarenhet och en bred meritlista på kort tid.
Dessutom har vi YKB (Yrkeskompetensbevis) utbildning ”in house” liksom truckförarutbildning och kan klä på våra anställda med de behörigheter som de behöver.
Nedan följer ett urval av de tjänster vi tillsätter dagligen.
Återvinning
På återvinningssidan finns det en uppsjö av chaufförsjobb. De flesta kräver C-behörighet, men det finns också B-bilar som åker ut och hämtar returpapper eller grovsopor hos olika företag. Vissa tjänster kräver även kranförarkort eller ADR- (farligt gods) behörighet.
Fordonen som framförs kan vara av modellerna bak-, sid-, eller frontlastare samt lastbil med kran.
Renhållningsarbetare, eller sophämtare som de populärt kallas, hämtar sopor och hushållsavfall från villor, hyreshus, butiker och restauranger. Man åker två och två i bilarna och turas om att köra och lasta.
I de bilar, ofta sidlastare med kran, som tömmer behållare med papper, plast, glas etc. vid återvinningsstationer är man ensam i bilen.
Om man jobbar direkt vid en avfallsanläggning är det vanligt att man har traktorkort, truckkort och kompetens för att köra hjullastare eller grävmaskin.
Jobben inom återvinning tillhör de bättre avlönade inom transportbranschen och grundlönen ligger mellan 160 och 180 kr/timme. Arbetet startar oftast tidig morgon förlagd till vardagar för de som hämtar sopor och hushållsavfall, medan de som tömmer returstationer även jobbar på helger enligt rullande scheman.
Kunder som vi samarbetar med inom segmentet är till exempel Stena Recycling, SRV, Suez, Infinitum och Hans Andersson Recycling.
Styckegods
Med styckegodskörning avses utkörning av gods som paketerats i lådor eller kartonger. Till skillnad från till exempel bensin och diesel som fraktas i tankbilar. Styckegodssändningar väger mellan 100 och 1000 kg och lastas oftast i burar eller på pallar för att smidigt kunna föras in och ur lastbilen med hjälp av palldragare eller truck. Lastbilarna har vanligtvis en bakgavellyft för ändamålet och får framföras av förare med B- eller C-kort beroende på vikten på lastbilen. Ett truckkort för låglastare är bra att ha och ADR kan krävas för vissa transporter av farligt gods.
Att köra styckegods är lite som att köra taxi fast med paket istället för att transportera kunder. Man vet nämligen inte om exakt vart man kommer att köra under dagen förrän man fått godset och sett vart de ska. Vanligt är dock att man kör inom ett och samma område. Till exempel norr- eller söderort.
Arbetet börjar vanligtvis tidig morgon på vardagar och när man är klar med själva utkörningen börjar hämtningen av tomgods som burar, europapallar och liknande.
Transportarbetaravtalet tillämpas på detta område och löneläget ligger från 146 – 160 kr per timme.
Kunder som Jobzone förser med styckegodschaufförer är bland annat Schenker, DHL, DSV och en mängd åkerier som kör åt dessa.
Varudistribution
Den stora skillnaden på varudistribution och styckegods är att det handlar om torr-, färsk- eller frysvaror som skall levereras till butiker i fasta distrikt. Man behöver följaktligen inte hitta lika bra som när man kör styckegods och kör till nya adresser varje dag. Arbetet utförs till största delen med tunga lastbilar som kräver C-behörighet och även CE-behörighet när man kopplar på ett släp, men även B-bilar används. Framför allt när man kör ut mat direkt till slutkunder som till exempel färdigplockade matkassar direkt från butiker.
Arbetet för CE-chaufförer startar ofta mycket tidigt. Ofta mitt i natten för de som kör varor till tredjepartslager där de lastas om till mindre bilar som tar dem ut till butikerna. B- och C-chaufförerna startar sedan därifrån mellan 5 och 7 på morgonen. Vanligen tar de med sig tomgodset på än gång och behöver inte åka runt och göra det efter att de levererat sina varor.
Kollektivavtalen kan variera men Handels och Livs är de vanligaste avtalen. Löneläget ligger mellan 146 och 170 kr/timme.
Kunder som Jobzone samarbetar med inom detta segment är till exempel Pågen, Fazer, Polfärskt, Coca Cola, Kyl- & Frys Expressen och Dagab.
Fjärrtransport
Fjärrtransporter sköts bara med bil och släp eller trailerdragare. Följaktligen behöver man CE-behörighet men sällan truckkort eftersom bilarna i de flesta fall är lastade när de hämtas och man lämnar bilen vidare (så kallat spetsbyte) till nästa chaufför när man kommer fram till sin destination och tar dennes bil och släp med sig tillbaka.
I vissa fall åker man så pass långt att man behöver övernatta i sin bil innan man åker hem. I Norge är det vanligt att man kör containrar som en hjullastare lyfter av och på lastbilen. För att byta containern på släpet fäller man upp dess ben, sänker släpet och rullar fram bilen. Man behöver sedan vara väldigt duktig på att backa med släp för att få med sig den container som skall med tillbaka.
Kollektivavtalet inom detta segment är Transportarbetaravtalet och lönespannet ligger mellan 155 kr och 180 kr/timme.
Några av våra kunder som jobbar med denna typ av verksamhet är Schenker, Spånga Logistik, Blondie Logistics och Mertz Transport.