fbpx

Schenker

Schenker

”Vi hyr ofta in personal med kort varsel”, berättar Stefan Käll som är driftschef på Schenkers Stockholmsterminal i Lunda. ”Ibland kan vi ha upp till 15 konsulter från Jobzone samtidigt på alla våra avdelningar. Jobzone täcker upp för arbetstoppar, sjukfrånvaro och semestrar. Vi avropar ofta på väldigt kort varsel, ibland samma morgon. Det kan vara personal som är sjuka eller hemma med sjuka barn. Jobzone är mycket bra på att få fram bra personal på dessa korta ledtider.

Har själv arbetat på Schenker

”De flesta av vår personal är heltidsanställda”, berättar Alexander Weman, kundansvarig på Jobzone. ”Tack vare att vi alltid har viss överkapacitet med en hel del luckor i schemat så har vi möjlighet att ställa upp med kompetent personal på mycket kort varsel. Jag är själv på Schenker en eller två gånger i veckan”, fortsätter Alexander. ”Då träffar jag vår personal och kunden för att se till att allt fungerar som det ska. På så vis kan vi arbeta proaktivt och snabbt upptäcka om något behöver rättas till. Jag har själv arbetat som konsult på Schenker under drygt ett år så jag vet hur det mesta fungerar där.”

C- eller CE-behörighet – ett grundkrav

Vi har som krav att alla chaufförer ska ha körkort för både lastbil, (C-behörighet) samt körkort för lastbil med släp (CE-behörighet). Dessutom har de flesta av våra chaufförer även ADR-intyg, det vill säga behörighet att framföra farligt gods. Alla måste även genomgå en kortare läkemedelsutbildning vilken hålls som en internutbildning på Schenker. Dessutom erhåller alla en utbildning på en handdator som används i alla bilar. Eftersom jobbet som chaufför kräver en hel del kommunikation med arbetsledningen via telefon så krävs att man kan kommunicera bra på svenska.

30 leveranser per dag

Körningarna är utformade utifrån hur ordinarie personal har kört, vilket ibland kan vara ganska intensivt. Det kan vara upp till 30 stopp på en dag. Då vi levererar direkt till kund så krävs också en hög servicegrad. Så fort det kommer en ny chaufför så ser vi därför till att de får den upplärning som krävs och initialt får åka med erfarna kollegor. Vi tar alltid väl hand om vår personal när de påbörjar ett nytt uppdrag och utrustar dem med rätt skyddskläder.

”Jobzone är starka inom den här nischen och har musklerna och kraften att leverera. De ligger i topp av de bemanningsföretag vi arbetat med.”

Jobzone har presterat bäst

”Mitt mål är ju egentligen att hyra in så litet som möjligt men så länge vi behöver extra personal så är detta den bästa lösningen”, berättar Stefan Käll. ”Vi har samarbetat med Jobzone sedan 2009 och de har levererat mer än 60 000 mantimmar så här långt. Jobzone är starka inom den här nischen och har musklerna och kraften att leverera. De ligger i topp av alla de bemanningsföretag vi arbetat med.”

Jobzone håller alltid vad de lovar

”Jobzone håller vad de lovar. Förutsättningarna är inte alltid de bästa för dem då det ofta är väldigt snabba puckar. Efter ett långt samarbete har dock allt klarnat och de är väl förberedda och förstår våra premisser. De tillhandahåller kompetent och engagerad personal som passar in. Visst händer någon gång att det uppstår problem, exempelvis om personal börjar med väldigt kort varsel, men de tar alltid tag i förändringar och problem snabbt och arbetar proaktivt. Jag ser Jobzone som en långsiktig samarbetspartner.”

Lyckas hitta rätt personal

Vi har också tagit över ett antal personer som vi tidigare hyrt in via Jobzone. Det får man se som ett mycket bra kvitto på att de lyckats hittat rätt personal till rätt plats.

Kundacse_Schenker_Stefan-Kall

Stefan Käll
Driftschef HD (hämtning och distribution) Stockholm.