fbpx

SRV återvinning

SRV återvinning ägs av kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn samt Salem och hanterar cirka 250 000 ton avfall årligen. 

Efter en upphandling 2009 gav de Jobzone förtroendet att anlita återvinningspersonal och sedan dess har samarbetet vuxit sig allt starkare.

SRV återvinning sköter hantering av hushållssopor och returpapper från 150 000 hushåll och 5 600 verksamheter. För att lyckas med ett så pass omfattande uppdrag krävs rätt resurser på plats.
– Vi fick till uppgift att anlita återvinningspersonal med behörighet för att köra lastbil med tungt släp och kran samt hantera farligt gods, det vill säga chaufförer med C/CE-behörighet och ADR intyg, berättar Henrik Hägglund, kundansvarig och affärsområdeschef på Jobzone.

Att rekrytera chaufförer med C/CE-behörighet är en utmanande uppgift på dagens arbetsmarknad, påpekar han.

Idag saknas det cirka 5 000 chaufförer i Sverige och siffran blir bara högre och högre för varje år. Som konsultchef är det a och o att ha god förståelse för branschen så att jag själv har en bakgrund som lastbilschaufför har varit en stor fördel.

Långsiktigt samarbete

Samarbetet som inleddes 2009 blev långsiktigt. Jobzone hjälper SRV återvinning med kompetensförsörjning än idag och Henrik påpekar att uppdraget har utvecklats över tid.
– Genom åren har vårt uppdrag vuxit sig allt större. År 2021 låg vår uthyrning av återvinningspersonal till SRV på cirka 30 000 timmar, säger han och tillägger:
– Vårt mål är och har alltid varit att komplettera SRV återvinning på bästa sätt. Jag upplever att allt har fungerat väldigt bra och är övertygad om att nyckeln har varit vårt täta samarbete, vi pratar med varandra i princip varje dag.

Johan Montenius, sektionschef på SRV återvinning kommenterar:
– Jobzone förstår våra behov och vill verkligen hjälpa vår verksamhet framåt. De är snabba på att återkoppla och vår affärsrelation genomsyras av en öppen och tydlig dialog vilket jag uppskattar. Jag skulle vilja ge en eloge till Henrik som varit lätt att samarbeta med från start.