fbpx

Jonas Berg, designer engagerad i Running for Shelter

Jonas Berg, designer engagerad i Running for Shelter
03/05/2016 trafikgaffla

Den grafiska designern Jonas Berg har ett stort hjärta för människor som lever i utsatthet och har bland annat varit engagerad i Running For Shelter på olika sätt sedan starten 2014. Bland annat gjorde han om hela den grafiska profilen förra året när han arbetade hos huvudsponsorn Designkontoret Silver. Vi ställde några frågor till honom om hans engagemang för RFS och Friends i allmänhet och sitt skapande i synnerhet.

Förra året gjorde du om hela den grafiska profilen (logga, typsnitt, färger etc.) för RFS, hur kom det sig?
– Jag deltog i det första Running For Shelter-loppet och när jag pratade med arrangörerna om tankarna kring tävlingen; Varför de skapat RFS, vad målet var och vilken upplevelse som deltagare och besökare skulle få tyckte jag inte den dåvarande identiteten förmedlade deras vision. Att kunna bidra med mitt yrkeskunnande för en god sak kändes för mig givet och viktigt.

Den nya profilen har en mjukare framtoning än den gamla, vilka känslor ville du förmedla när du tog fram den?
– Jag ville förmedla den positiva känsla och framtoning som Rolf Smeds och arrangörerna på Jobzone ville skapa med RFS. Stafetten ska upplevas som en blandning av folkfest och gemenskap i bästa festivalanda samtidigt som den ska vara seriös och sportig. Det var en spännande ekvation att klura ut.

Hade du jobbat med något annat idrottsevenemang tidigare?
– Det här är första gången jag jobbar med ett idrottsevenemang, men jag har tidigare jobbat med kunder som Svenska Tennisförbundet, En Svensk Klassiker, Viasat Sport, Sport 5:an och ICA Klassikern så sportvärlden är inte helt obekant.

Dina RFS-annonser i Löpartidningen Spring och DN-bilagan SportHälsa sticker verkligen ut, sneglade du på andra annonser och tänkte ”Nu skall jag göra tvärtom”?
–Alltid när jag jobbar med branding är en del av det inledande arbetet analys av liknande aktörer och konkurrenter. Utifrån det arbetet, i kombination med kundens målbild och affärsidé, utvecklar jag sedan en designstrategi för varumärket. I det här fallet var det tydligt att de flesta löpartävlingar faktiskt såg exakt likadana ut så ganska tidigt i processen hittade vi fram till ett unikt kommunikationskoncept. Ska man synas måste man hitta nya vägar.

Kände du till Friends innan du började jobba med dem för RFS?
– Jag visste att Friends är en organisation som arbetar mot mobbning och diskriminering. Som förälder har jag tyvärr börjat stöta på den problematik som de jobbar med att stoppa. De gör ett väldigt viktigt arbete.

Vart hittar man dig nu sedan du slutade hos Designkontoret Silver?
– Man hittar mig på www.jonasbergdesign.se



Ah, så du är egen? Vad är roligast att göra i ditt jobb?
– Ja, jag är egen nu. Jag tycker det flesta aspekterna av mitt jobb är roligt, men den största tillfredsställelsen är när mitt arbete överträffar de mål som jag satt upp med kunden.

Nämn några företag som du har samarbetet med under dina år som grafisk designer?
– Jag har jobbat med många olika sorters kunder och projekt men för att nämna några: Prins Eugens Waldemarsudde, ICA, Cederroth, Spendrups, OBH Nordica, Orkla Foods, Stockholmsmässan, SVT, Marabou, J. Lindeberg, UR, Peak Performance, McDonalds, ICA Banken, ICA Fastigheter, Kulturhuset Stadsteatern, MTV, Universal Music, Sony Music och Cura Apoteket.

Du var med och sprang RFS 2014, men får vi se dig i spåret i år?
– Ska se om jag kan charma ihop ett lag.

– Lycka till och stort tack för ditt stöd!